Saugus paslaugų naudojimas

Smart-ID naudojimas:

Kredito unijos bei kiti elektroninių paslaugų teikėjai pasitiki Smart-ID priemone, kurią naudoja asmens tapatybės patvirtinimui (PIN1) bei elektroniniam parašui (PIN2). Smart-ID sprendimas atitinka aukščiausius saugos standartus siūlant asmens tapatybės patvirtinimo ir elektroninio pasirašymo priemones.

Jūsų PIN kodai yra naudojami atitinkamų elektroninių operacijų metu: PIN1 kodą naudosite Jūsų tapatybei patvirtinti kai jungiatės prie el. bankininkystės ar kitų el. paslaugų, o PIN2 kodą naudosite el. dokumentų pasirašymui elektroniniu parašu ir mokėjimo operacijoms patvirtinti.

Siekiant užtikrinti savo internetinių paskyrų ir operacijų saugumą, Jūs privalote:

  • NESIDALINTI sukurtais PIN1 ir PIN2 kodais su kitais asmenimis; Atminkite – PIN1 kodas apsaugo autentifikavimą, o PIN2 skaitmeninį parašą. Tik Jūs esate vienintelis asmuo, turintis teisę naudoti savo PIN kodus. Jei Jūsų prašo padiktuoti, persiųsti ar įvesti Jūsų PIN kodus kitur, o ne Smart-ID programoje, tai būtų sukčiavimas! Atskleidus PIN kiti asmenys Jūsų vardu galės atlikti mokėjimo operacijas, paimti kreditus ar padaryti kitos finansinės žalos.
  • PIN kodus Smart-ID programoje įveskite tik tuo atveju jei PATYS iniciavote užklausą; Niekada neįveskite PIN kodo, jei patys nepateikėte užklausos! Jei sukčiautojai bandys prisijungti naudodami Jūsų vardą ir įvesite savo PIN kodą – suteiksite sukčiams prieigą prie savo paskyros!
  • Jei patys neiniciavote Smart-ID užklausos – IGNORUOKITE kodo įvedimą; Gavę užklausą įvesti PIN1 ar PIN2 kodą, kurios patys neiniciavote, nesiimkite jokių veiksmų – ji automatiškai pradings po keleto minučių. Tokiais atvejais rekomenduojame pasikonsultuoti su savo kredito unija.
  • Įsitikinkite kad Jūsų inicijuotoje elektroninės paslaugos operacijos patvirtinimo kodas sutampa su kodu gautu Smart-ID programėlėje;
  • Apsaugokite savo išmanųjį įrenginį įdiegdami apsaugą nuo kenksmingo kodo – naudokite ekrano užraktą, nuolat atnaujinkite įrenginio programinę įrangą bei vadovaukitės ir kitais įrenginio gamintojo rekomenduojamais saugaus naudojimosi principais; Savalaikiai atnaujinkite operacinę sistemą ir programas bei įdiegite antivirusinę: tai padės apsaugoti išmanųjį įrenginį nuo įsilaužimo. Programas atsisiųskite tik iš oficialių ir gamintojo rekomenduojamų svetainių („Google Play“, „AppStore“). Rekomenduojame papildomai peržiūrėti įrenginio gamintojo pateiktoje instrukcijoje kitas rekomenduojamas saugaus naudojimo priemones. Nenaudokite klonuotų ar modifikuotos prieigos (angl. „rooted“) įrenginių.

MobileID naudojimas:

Kredito unijos bei kiti elektroninių paslaugų teikėjai pasitiki Mobile-ID priemone, kurią naudoja asmens tapatybės patvirtinimui (PIN1) bei elektroniniam parašui (PIN2). Mobile-ID sprendimas atitinka aukščiausius saugos standartus siūlant asmens tapatybės patvirtinimo ir elektroninio pasirašymo priemones.

Jūsų PIN kodai yra naudojami atitinkamų elektroninių operacijų metu: PIN1 kodą naudosite Jūsų tapatybei patvirtinti kai jungiatės prie el. bankininkystės ar kitų el. paslaugų, o PIN2 kodą naudosite el. dokumentų pasirašymui elektroniniu parašu ir mokėjimo operacijoms patvirtinti.

Siekiant užtikrinti savo internetinių paskyrų ir operacijų saugumą, Jūs privalote:

  • NESIDALINTI sukurtais PIN1 ir PIN2 kodais su kitais asmenimis; Atminkite – PIN1 kodas apsaugo autentifikavimą, o PIN2 skaitmeninį parašą. Tik Jūs esate vienintelis asmuo, turintis teisę naudoti savo PIN kodus. Jei Jūsų prašo padiktuoti, persiųsti ar patvirtinti Jūsų neinicijuotus veiksmus PIN kodais, tai būtų sukčiavimas! Atskleidus PIN kiti asmenys Jūsų vardu galės atlikti mokėjimo operacijas, paimti kreditus ar padaryti kitos finansinės žalos.
  • PIN kodus Mobile-ID įveskite tik tuo atveju jei PATYS iniciavote užklausą; Niekada neįveskite PIN kodo, jei patys nepateikėte užklausos! Jei sukčiautojai bandys prisijungti naudodami Jūsų vardą ir įvesite savo PIN kodą – suteiksite sukčiams prieigą prie savo paskyros!
  • Jei patys neiniciavote Mobile-ID užklausos – IGNORUOKITE kodo įvedimą; Gavę užklausą įvesti PIN, kurios patys neiniciavote, nesiimkite jokių veiksmų – ji automatiškai pradings po keleto minučių, Tokiais atvejais rekomenduojame nedelsiant pasikonsultuoti su savo kredito unija.
  • Įsitikinkite kad Jūsų inicijuotoje elektroninės paslaugos operacijos patvirtinimo kodas sutampa su gautu Mobile-ID kodu įrenginio ekrane;
  • Apsaugokite savo išmanųjį įrenginį įdiegdami apsaugą nuo kenksmingo kodo – naudokite ekrano užraktą, nuolat atnaujinkite įrenginio programinę įrangą bei vadovaukitės ir kitais įrenginio gamintojo rekomenduojamais saugaus naudojimosi principais; Savalaikiai atnaujinkite operacinę sistemą ir programas bei įdiegite antivirusinę: tai padės apsaugoti išmanųjį įrenginį nuo įsilaužimo. Programas atsisiųskite tik iš oficialių ir gamintojo rekomenduojamų svetainių („Google Play“, „AppStore“). Rekomenduojame papildomai peržiūrėti įrenginio gamintojo pateiktoje instrukcijoje kitas rekomenduojamas saugaus naudojimo priemones. Nenaudokite klonuotų ar modifikuotos prieigos (angl. „rooted“) įrenginių.

Vienkartinio saugos kodo naudojimas:

Vienkartiniai saugos kodai, siunčiami SMS žinute, yra skirti kliento tapatybės identifikavimui el. bankininkystėje ir joje atliktų operacijų patvirtinimui. Vienkartiniai saugos kodai kurie sudaryti iš 4 skaitmenų yra siunčiami į Jūsų nurodytą mobiliojo telefono numerį, kiekvieno prisijungimo prie sistemos bei kiekvienos operacijos (išskyrus mokėjimus tarp savo sąskaitų) tvirtinimui. SMS žinute gautas kodas uri būti įvestas el. bankininkystėje “i-Unija”.

Siekiant užtikrinti savo internetinių paskyrų ir operacijų saugumą, Jūs privalote:

  • NESIDALINTI gautais kodais su kitais asmenimis; Atminkite – tik Jūs esate vienintelis asmuo, turintis teisę naudoti savo saugos kodus. Jei Jūsų prašo padiktuoti, persiųsti ar įvesti gautus saugos kodus ne el. Bankinkystės “i-Unija” lange, tai būtų sukčiavimas! Atskleidus saugos kodą kiti asmenys Jūsų vardu galės prisijungti prie Jūsų el. bankininkystės, atlikti mokėjimo operacijas ar padaryti kitos finansinės žalos.
  • Saugos kodus el. bankininkystėje įveskite, tik tuo atveju jei PATYS iniciavote užklausą; Niekada neįveskite saugos kodo, jei patys nepateikėte užklausos! Jei sukčiautojai bandys prisijungti naudodami Jūsų vardą ir įvesite savo saugos kodą – suteiksite sukčiams prieigą prie savo paskyros!
  • Jei patys neiniciavote vienkartinio saugos kodo užklausos – IGNORUOKITE kodo įvedimą; Gavę užklausą įvesti saugos kodą, kurios patys neiniciavote, nesiimkite jokių veiksmų ir pasikonsultuokite su savo kredito unija.
  • Apsaugokite savo išmanųjį įrenginį įdiegdami apsaugą nuo kenksmingo kodo – naudokite ekrano užraktą, nuolat atnaujinkite įrenginio programinę įrangą bei vadovaukitės ir kitais įrenginio gamintojo rekomenduojamais saugaus naudojimosi principais; Savalaikiai atnaujinkite operacinę sistemą ir programas bei įdiegite antivirusinę: tai padės apsaugoti išmanųjį įrenginį nuo įsilaužimo. Programas atsisiųskite tik iš oficialių ir gamintojo rekomenduojamų svetainių („Google Play“, „AppStore“). Rekomenduojame papildomai peržiūrėti įrenginio gamintojo pateiktoje instrukcijoje kitas rekomenduojamas saugaus naudojimo priemones. Nenaudokite klonuotų ar modifikuotos prieigos (angl. „rooted“) įrenginių.

Internetui ir skaitmeninėms technologijoms tapus neatsiejama kasdienybės dalimi, asmens duomenų ir finansinio saugumo užtikrinimas darosi vis opesnė problema. Internetiniai sukčiai tobulėja kartu su technologijomis, nuolat tobulina esamas bei atranda naujas ir vis sunkiau atpažįstamas apgaulės schemas. Žinojimas, kokiais metodais veikia finansiniai nusikaltėliai, gali mus apsaugoti.

Finansiniai sukčiai nesirenka amžiaus ar lyties – į jų „nasrus“ gali papulti bet kuris iš mūsų. Kredito unijos dalinasi informacija ir patarimais, kaip demaskuoti piktus finansinių sukčių kėslus.

Būkite budrūs, jeigu:

Sulaukėte „tik kartą gyvenime“ pasitaikančio šanso investuoti ir praturėti

1

Susisiekęs kredito unijos darbuotojas prašo Jūsų asmens ir prisijungimo prie el. bankininkystės duomenų

2

Sulaukėte skambučio iš svarbios organizacijos pareigūno su prašymu pervesti pinigus

3

Greitai užsimezgę romantiniai santykiai virto prašymu padėti finansiškai

4

Ko kredito unija NIEKADA nedarys?

  • Susisiekęs kredito unijos darbuotojas NIEKADA neklaus Jūsų vardo, pavardės ir kitų kontaktinių duomenų.

  • Susisiekęs kredito unijos darbuotojas NIEKADA neskubins Jūsų veikti greitai ir atskleisti savo asmens, mokėjimo kortelės ar prisijungimo prie el. bankininkystės duomenis.

  • Kredito unijos darbuotojas NIEKADA neprašys atskleisti Jūsų mokėjimo priemonių asmeninių saugumo duomenų, tokių kaip PIN1 ar PIN2 kodai.

  • Kredito unijos darbuotojas NIEKADA su Jumis nebendraus per tokias susirašinėjimo programėles kaip „Viber“ arba „WhatsApp“.

  • Kredito unija NIEKADA nesiųs el. laiškų, kuriuose prašoma įdiegti papildomą programinę įrangą, siekiant pagerinti el. bankininkystės naudojimosi galimybes.

  • Kredito unija NIEKADA nesiųs internetinių nuorodų į interneto banką ar kitas svetaines su prašymu prisijungti ar kitaip panaudoti mokėjimo priemonių personalizuotus saugumo duomenis.

Kaip apsisaugoti?

  • Nuolat atnaujinkite savo programinę įrangą.

  • Nepasitikėkite ypatingai patraukliais pasiūlymais, o prieš imdamiesi aktyvių veiksmų skirkite laiko laiškų, trumpųjų SMS žinučių analizei.

  • Kilus įtarimams apie suklastotą laišką, nespauskite aktyvių nuorodų, neįveskite savo asmens duomenų.

  • Nenaudokite to paties slaptažodžio skirtingose paskyrose, laikas nuo laiko slaptažodžius atnaujinkite.

  • Nesidalinkite asmenine informacija su niekuo – net ir savo šeimos nariais („Smart-ID“, vartotojo vardu, slaptažodžiu , PIN kodu, mokėjimo kortelės duomenimis ir kt.).

  • Netvirtinkite operacijų, kurių patys neiniciavote.

Dažniausiai pasitaikančios sukčiavimo schemos*:

Sukčiavimas apsimetus finansų įstaigos darbuotoju

Romantinis sukčiavimas

Sukčiavimas apsimetus teisėsauga

Interneto „prekeiviai“

Sukčiavimas apsimetus įmonės vadovu

Apsimetėliai verslo partneriai

Netikri investicijų brokeriai

Kaip apsisaugoti?

Tikri tarpininkai padeda savo žiniomis, o ne mygtukų paspaudimu už klientą. Jeigu kartą jau esate susigundę apgaule, nepamirškite, kad su sukčiavimu gali tekti susidurti ir ateityje. Pavyzdžiui, po kurio laiko galite sulaukti žinučių ar skambučių iš asmenų, kurie siūlys pagalbą neva susigrąžinant prarastus pinigus. „Matome, kad buvote nukentėję, Jūsų lėšos rastos“, – tariamų teisininkų ar pareigūnų pamėgta dainelė. Kad ir kaip viltingai skambėtų, neužkibkite ant kabliuko.

 

*Informacija parengta remiantis Lietuvos bankų asociacijos narių sukčiavimo prevencijos kampanija https://atpazinksukciu.lt/.

 

Nukentėjai? Pranešk!

 

DĖMESIO! Jei tapote sukčių auka, kuo skubiau: · Susisiekite su savo kredito unija. Tik tokiu būdu kredito unijos specialistai galės atšaukti arba užginčyti pavedimą ar mokėjimo operaciją Jūsų kortele bei užregistruoti incidentą.

  • Nedelsdami kreipkitės į policiją.

 

Atkreipkite dėmesį. Jeigu piniginės lėšos buvo pervestos Jūsų pačių iniciatyva arba sukčiams atskleidėte savo asmeninius duomenis, susijusius su mokėjimo sąskaita, tikėtina, kad kredito unija Jūsų prarastų lėšų sugrąžinti negalės.

 

Dažniausiai užduodami klausimai

Kaip prisijungti prie saugaus atsiskaitymo internetu programos?

Apsipirkimo procesas

Papildoma informacija

Kaip saugiai naudotis elektronine bankininkyste?

Jei naudojate elektroninę bankininkystę mobiliuosiuose įrenginiuose:

Kaip saugiai naudotis bankomatu?

Kaip apsaugoti savo mokėjimo kortelės slaptažodžius?

Kaip saugiai naudoti mokėjimo kortelę?

Kaip apsaugoti savo kompiuterį?

Kaip sukurti ir naudoti tinkamą slaptažodį?

Kaip saugiai naršyti internete?

Kokių duomenų negalima atskleisti?